Instalacja artystyczna z Kościuszką stanęła u stóp Kopca
Kompozycja rzeźbiarska przedstawiająca Tadeusza Kościuszkę stanęła u stóp Kopca Kościuszki w Krakowie. Autorem instalacji artystycznej jest prof. Czesław Dźwigaj – rzeźbiarz i członek Komitetu Kopca Kościuszki, który w tym roku obchodzi 75. urodziny i 55-lecie pracy twórczej.
Uroczyste odsłonięcie kompozycji zgromadziło przy Kopcu Kościuszki wielu znakomitych gości reprezentujących środowiska kościuszkowskie z Polski i świata (Australia, Szwajcaria). Jak mówił podczas wystąpienia prof. Piotr Dobosz – prezes Komitetu Kopca Kościuszki, ta przestrzenna instalacja rzeźbiarska to odpowiedź na potrzeby osób zwiedzających i element dopełniający ofertę turystyczną.
– Kopiec Kościuszki jest pomnikiem i miejscem pamięci, z kolei muzeum i wystawa stała prezentują w obrazowy sposób życie i dokonania Tadeusza Kościuszki. Natomiast ta kompozycja rzeźbiarska to taki Kościuszko bliżej nas, do którego można podejść, usiąść obok, zrobić sobie z nim zdjęcie, mając w tle Kopiec Kościuszki.
Instalacja prof. Czesława Dźwigaja stanęła na tarasie zewnętrznym u stóp Kopca Kościuszki, w miejscu, które mijają turyści wychodzący z muzeum i zmierzający na szczyt Kopca. Obok postaci Kościuszki, wymownie wskazującego na znajdujący się w tle Kopiec, zostało umieszczone krzesło, na którym turyści mogą usiąść i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie z Kościuszką. Artysta podkreślał, że prace koncepcyjne trwały długo i były pełne dylematów jak połączyć funkcje użytkowe, tak ważne zwłaszcza dla młodych ludzi odwiedzających Kopiec, z doniosłością i powagą historycznego miejsca i samego Tadeusza Kościuszki. Nie było to łatwe, jednak zaowocowało powstaniem tej przestrzennej kompozycji rzeźbiarskiej.
Nowej pracy artysty towarzyszy wystawa w muzeum zatytułowana „Jak powstaje rzeźba monumentalna”, która pokazuje i opisuje kolejne etapy pracy artystycznej – od projektu, poprzez model, aż do powstania właściwej pracy – na przykładzie kompozycji poświęconej Tadeuszowi Kościuszce. Kuratorką wystawy i autorką katalogu jest Monika Rokicka, na co dzień pracująca w Muzeum Kościuszkowskim. Wystawę można oglądać do końca roku.
28+
26+